Tekst, naar stand 16-02-2000
Op spoortechnisch gebied is er de afgelopen maanden niet veel gebeurd op het station Boxtel. Dat kan ook bijna niet, want de spoorbouwers zijn zo goed als klaar. Alleen op het oude goederenemplacement moeten de sporen nog opgeruimd, en de 2 nieuwe sporen 9 en 10 aangesloten worden.
Wel zijn er tussen Best en Boxtel aanpassingen gedaan, zoals het in dienst nemen van 2 nieuwe sporen, om de oude 2 om te kunnen bouwen i.v.m. de 4-sporigheid. Na dit soort wijzigingen gaat het vaak mis, en nu ook: verschillende draadbreuken in de bovenleiding zorgden voor langdurige vertragingen. Dat zorgde er dan weer voor, dat de verkeerssituatie in Boxtel in de buurt van het station hopeloos werd: bij de normaal al bestaande versmallingen en regelmatige afsluitingen in verband met de bouw van het station kwamen nog al die bussen tijdens de storing. Maar, Cruijff citerend: ieder nadeel heeft zijn voordeel. Door een stremming konden we op 17 januari een ICE langs het Boxtelse perron zien staan.
Voortvarend wordt er gebouwd aan het nieuwe stationsgebouw. Medio dit jaar wil de aannemer daarmee klaar zijn, waarna door de gemeente nog de pleinen aan de dorpszijde en aan de Ladonkzijde (west) moeten worden herbestraat en ingericht. Ook van de stand van zaken in de bouw wordt in deze update fotografisch verslag gedaan.
Toch is er over afgelopen periode wel iets spoortechnisch te melden: proefnemingen met overwegen met beveiliging door ALI. ALI staat voor Automatische Lichten Installatie. Deze proef vind plaats op het Duits Lijntje, oftewel de oude NBDS-lijn, en wel bij de overweg in Kasteren, bij station Liempde. In deze update zijn van deze ALI ook foto’s opgenomen. De borden langs het spoor (die nog 90 graden gedraaid zijn, dus nog niet in dienst) lijken wel wat op de AVIO-seinen.
NS wil dit soort overwegen plaatsen op de minder bereden trajecten, waar AHOB en AKI te duur zijn. De proef zal tot medio 2001 gaan duren. De beveiliging moet in ieder geval in mei 2000 werken, want dan wordt pas de volgende trein op dit traject verwacht ( !!!!!!) , althans volgens het krantenartikel, waaruit ik de ALI-wijsheid haal.
Over overwegen gesproken: NS wil graag alle overwegen in de gemeente Boxtel kwijt, en dan hebben we het over de spoorlijnen in de spoorlijnen Boxtel – Oisterwijk, en Boxtel – Vught. Op het traject Boxtel – Best zijn op Boxtels grondgebied alle overwegen al verdwenen, i.v.m. de 4-sporigheid, en over het Duits Lijntje, met toch ook nog 5 of 6 overwegen, praten we niet.
Blijven er toch nog 10 overwegen over, 4 richting Vught, en 6 richting Oisterwijk. Er is, onder het motto “Het spoor: gaan we erover of onderdoor”, al een brainstormsessie geweest tussen gemeente en burgerij over de mogelijkheden en onmogelijkheden. Een eerste inventarisatie liet zien, dat ondanks de NS-bijdrage van 68 miljoen de gemeente 25 tot 30 miljoen moet bijbetalen. Ongetwijfeld hierover later nog veel meer.
Een ander nieuwtje, dat alle regionale media ruim brachten, was het provinciale plan, om het Duits lijntje weer te gaan openen voor personenvervoer. Dit plan is een onderdeel van de ruimtelijke visie van de provinciale bestuurders op de toekomst van Brabant. Met name vanwege de snelle groei van plaatsen als Veghel en Uden vindt de provincie het zeer wenselijk om die plaatsen infrastructureel beter te bedienen. En bij dat bedienen wordt nadrukkelijk gedacht aan het heropenen / gedeeltelijk nieuw aanleggen van de spoorlijn Boxtel – Veghel – Uden, “omdat die lijn er toch al ligt”. Volgend de berichtgeving is de NS niet echt enthousiast, maar dan wil de provincie het desnoods zelf doen, met een LightRail-concept, of iets dergelijks.
De plannen worden komende jaren uitgewerkt. In het hernieuwde streekplan voor de provincie in 2002 zullen we zien, of het iets wordt. Ik ben benieuwd !!
© Jos Mandos, 1996-2008