Nog net de spoorwegovergang tussen de Leenhoflaan en Esschebaan overschieten terwijl de rode lichten al knipperen. Dat is gevaarlijk én kostbaar. ProRail plaatste er vandaag flitscamera’s.
De apparatuur reageert niet op snelheid, maar puur op voertuigen met kenteken die de rode lichten bij de overweg negeren.
Voor automobilisten, bestuurders van vrachtauto’s en motoren geldt een boete van driehonderd euro. Brommers en snorfietsers betalen 210 euro.
GEWENNINGSPERIODE
Boa’s van ProRail bekijken de camerabeelden. Zij beoordelen uiteindelijk of een weggebruiker een bon krijgt. Doel is niet het uitdelen van boetes, meldt de spoorwegbeheerder op zijn website, maar het teweegbrengen van een gedragsverandering. De hele operatie draait om veiligheid. Overigens geldt er een gewenningsperiode van ongeveer een maand. Er worden dus niet meteen prenten uitgeschreven.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt geld beschikbaar voor de uitrol van de apparatuur. Niet bij alle overwegen in Nederland installeert ProRail camera’s. Daarvoor is te weinig budget beschikbaar. Er is een top veertig van meest risicovolle spoorwegovergangen gemaakt, daar komen de flitsers. Die tussen de Leenhoflaan en de Esschebaan valt daaronder, net als de dubbele overweg in de Tongersestraat. Het college van B en W van Boxtel stemde begin 2023 in met het handhavingssysteem. Dat was nodig omdat de apparatuur op gemeentegrond komt te staan.
ProRail rondde de aanbesteding voor het grootscheepse project af in december 2023. Brickyard uit Duivendrecht verzorgt de software en dergelijke. Blokland infra uit Veen plaatst de apparatuur in opdracht van Brickyard.
DUBBELE OVERWEG
De camera’s bij de dubbele overweg in de Tongersestraat staan er nog niet, maar die komen er wel. Wanneer precies, weet Adriaan Blokland van Blokland infra nog niet. ,,Maar de verkeersmaatregelen zijn al zover voorbereid.” De gemeente Boxtel verwacht dat ze er nog deze winter worden geplaatst.
LANDELIJK PROGRAMMA
De uitrol van camera’s is onderdeel van het landelijk verbeterprogramma overwegen. Dat is in 2012 opgestart door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Een proef bij twee overwegen in Hilversum die van april 2018 tot en met december 2020 liep, wees uit dat het aantal overtredingen met meer dan 50 procent afnam. Daarop is besloten ook elders in het land camera-apparatuur bij spoorwegovergangen te plaatsen.