VEGHEL – Stukjes rijden met een oude locomotief? Of op een moderne spoorfiets? Veghel krijgt hiervoor ruimte door de terugkeer van weggehaalde rails. Oude spoorglorie herrijst… dankzij de moderne snelfietsroute. Lees meer...
Het moet in 2011 zijn geweest, het verhuisjaar van het Zwijsen College. Ter hoogte van de Spoorlaan werden doodleuk alle rails van het 19de-eeuwse Duits Lijntje weggehaald. Handig voor honderden leerlingen: zij konden voortaan binnendoor en veilig naar hun nieuwe schoolgebouw fietsen.
Maar voor de erfgoedvrienden van SIEMei was de spoordoorsteek een ramp. Links en rechts ervan liggen sindsdien twee lummelige stukken spoor van nog geen tweehonderd meter lang. Te kort om een trein over te laten rijden en dát is wat het Veghelse museum voor industrieel erfgoed graag wil. Voorzitter Piet van der Poel: ,,We zijn er heel bij mee dat dat binnenkort weer wél kan. Drie sporen worden hersteld.”
De aanstaande spoorrestauratie is gekoppeld aan de aanleg van de snelfietsroute. Dat moderne rode lint is in Veghel pal tegen het tracé van het vroegere Duits Lijntje gelegd. Met aannemer Heijmans maakte de gemeente Meierijstad meteen ook een afspraak over herstel van de spoordoorbraak vlakbij het Zwijsen College. Het fietspad hier is ook een zijtak van de snelfietsroute.
Waar fietsers jarenlangs tussen twee stukken spoorlijn door reden, gaan ze straks – mogelijk al vóór de kerstvakantie – over de rails heen rijden. Zoals op een gewone spoorwegovergang. Maar dan met drie spoorlijnen achter elkaar.
Ooit vijf lijnen
Op het spooremplacement van Veghel lagen ooit vijf lijnen. Van spoor vijf, een fabriekslijn die aan de noordkant lag en ook een laadperron had, was al bijna niets meer over. Dus hoopte SIEMei aanvankelijk op herstel van de vier bewaard gebleven lijnen. Maar, door het hoogteverschil zou dan het kruisende fietspad aan de kant van het Zwijsen College een gevaarlijk schuine helling richting snelfietsroute krijgen. Daarom is de keuze uiteindelijk gevallen op reparatie van drie sporen.
Hiermee kan SIEMei prima leven, legt bestuurslid Henk Engelmoer uit: ,,We hebben straks een 400 meter lang stuk spoor. Dat is belangrijk om ons materieel rijvaardig te houden. Als oude treinstellen alleen maar stil staan dan roest het van alle kanten.”
Als parkeerplek dienen
Door de verbinding komen bovendien wissels tussen de drie lijnen weer beschikbaar. Het doodlopende vierde spoor kan als parkeerplek dienen. De wissel daarnaartoe ligt op de bewaard gebleven oostkant van het emplacement, vlakbij de kruising met de Vorstenbosscheweg.
Dichtbij die kruising staan nog de historische spoorbomen. Die vormen straks de ene zijkant van wat SIEMei al het ‘spoorpark’ noemt. De westelijke zijkant komt bij de spoorbrug die vroeger over het kanaal lag en nu naast de kruising met de Gasthuisstraat staat.
In ere houden
SIEMei bezit een oude locomotief en drie wagons. Drie van de vier voertuigen hebben in vervlogen tijden zéker dienst gedaan in Veghel, weet Engelmoer: ,,Met SIEMei willen wij de herinnering levend houden aan het industriële verleden hier. Nou, als er één ding is dat Veghel verbindt met de opkomst van industrie dan is dat wel het Duits Lijntje. Daarom willen wij dit emplacement herstellen en in ere houden als spoorpark.”