De stoom komt Brabantse bestuurders uit de oren. Hoe kan Den Haag nou een besluit nemen waardoor treinen met gevaarlijke stoffen dwars door steden en dorpen blijven denderen, met alle mogelijke gevolgen van dien? ,,Wat een gemiste kans.” Lees meer...
Den Haag doet waar Brabant al bang voor was: project Delta Rhine Corridor uitkleden. Minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) kiest ervoor om slechts twee leidingen in de grond te leggen, in plaats van drie of vier. Zo wil ze tempo maken in een project dat toch al lang duurt.
De twee buizen die de grond in gaan, zijn bedoeld voor het transport van waterstof en koolstofdioxide. Het provinciebestuur hoopte dat er ook leidingen zouden komen voor ammoniak en lpg, zodat die gevaarlijke stoffen niet meer over het spoor heen hoeven in Brabant.
Een ‘historische kans’ om drie belangrijke zaken aan te pakken gaat hiermee verloren, schrijft de provincie in een eerste, felle reactie. Het gaat over ‘het verduurzamen van de industrie, het vergroten van de veiligheid rond het spoor en het versnellen van de woningbouw’.
Die laatste twee zaken hangen nauw samen: hoe minder giftreinen, hoe makkelijker het vergunningstechnisch wordt om huizen neer te zetten rond het spoor – iets waar Brabant flink op inzet. De provincie is ‘zeer teleurgesteld’ in de minister, die niet luistert naar de eerdere hartenkreten.
Burgemeesters roeren zich
Ook burgemeesters van grote steden laten nu van zich horen, Theo Weterings van Tilburg voorop. ,,Wat een gemiste kans om maar twee en niet meteen vier leidingen neer te leggen. Treinen met gevaarlijke stoffen blijven door onze stadscentra, door onze dorpen en over het platteland denderen, terwijl er een veilig alternatief is. De kans om deze treinen sneller uit onze centra te halen zodat we met woningbouw in onze stationsgebieden kunnen beginnen, moeten we allemaal met beide handen aangrijpen.”
Dat de minister anders besluit, heeft alles te maken met tijd en beschikbare ruimte. Voor de variant met vier buizen zou Den Haag nog met 4000 grondeigenaren in conclaaf moeten, waardoor de schop mogelijk pas na 2040 de grond in kan. De aanleg van de twee buizen kan over een jaar of zeven, acht al van start. Die leidingen doorkruisen veertien Brabantse gemeenten, van Moerdijk tot Deurne. Met onderweg onder meer Tilburg en Boxtel.
Het is niet uitgesloten dat later alsnog wordt gekeken naar leidingen voor ammoniak of multifunctioneel gebruik. Maar, zo vraagt burgemeester Weterings van Tilburg zich af: ,,Waarom zouden we niet proactief deze stap zetten, in plaats van in de toekomst Brabant een tweede keer open te ritsen om alsnog leidingen aan te leggen?” ,,Wat jammer dat Den Haag niet echt doorpakt”, vindt ook burgemeester Paul Depla van Breda.
Niet alleen maar negatief over brief
De Delta Rhine Corridor moet leiden tot een ondergrondse verbinding tussen de haven van Rotterdam, het Ruhrgebied in Duitsland en industrieterrein Chemelot in Zuid-Limburg. Het idee is dat een aantal bedrijventerreinen aan kan sluiten op de leidingen, om zo te profiteren van het waterstofnetwerk.
Het Brabantse provinciebestuur is daarom niet alleen maar negatief over de inhoud van de brief die minister Hermans op pakjesavond verstuurde. ,,Het is positief dat er nu in ieder geval een besluit ligt over de waterstof- en CO2-leidingen en aansluitingen voor Brabantse industrieclusters”, reageert provinciebestuurder Martijn van Gruijthuijsen (Economie). Hij roept het kabinet op om nu al afspraken te maken over de twee buizen die in het besluit overboord vallen, zodat van uitstel geen afstel komt.
Ook voor de dikke stroomkabels van Tennet voor windenergie op zee is nu geen plek in megaproject.