Gaat een bestaande pijplijn het Brabantse spoornet veiliger maken? Het ministerie van Infrastructuur onderzoekt of de lpg die nu nog per trein wordt vervoerd, in de toekomst door de pijpleiding Rotterdam-Venlo kan. Lees meer...
Dat kan aan de ene kant betekenen dat er nog veel meer van het zeer brandbare lpg over het spoor moet. Maar aan de andere kant ontstaat er ook een kans: het ministerie onderzoekt of de nafta-leiding in de toekomst kan worden gebruikt voor het vloeibare gas lpg.
Brabant heeft al jaren problemen met het vervoer van gevaarlijke stoffen via de Brabantroute. Voor lpg, één van die stoffen, is uiterst onzeker hoe het vervoer zich in de toekomst zal ontwikkelen. Het kan veel meer worden gebruikt, maar ook juist minder. De situatie hangt voor een groot deel af van de keuzes die chemiebedrijf Sabic in Geleen maakt. Sabic kraakt ook nafta en staat eveneens voor de keuze of het in de toekomst omschakelt naar lpg. Een groot deel van de lpg op het Brabantspoor is voor Sabic bestemd.
Door maar ook voor Brabant
De vraag over de pijpleidingen komt aan de orde in een rapport dat minister Hermans van Klimaat en Groene Groei daags voor kerst naar de Kamer stuurde. ‘Niet alleen door Brabant maar ook voor Brabant’, zoals het heet, gaat over het belang van ondergrondse pijpleidingen in de provincie.
Noord-Brabant hoopt al langer op ondergrondse pijpleidingen als alternatief voor het spoor. Aanvankelijk leek de provincie te profiteren van de Delta Rijn Corridor, een bundel aan leidingen van Rotterdam naar Duitsland. Maar de aanleg is onlangs uitgesteld naar 2032. En het kabinet wil vooralsnog geen aparte leiding voor lpg aanleggen. Daarvoor is nog te onduidelijk of het inderdaad veel meer gebruikt gaan worden.
Brabant zette daarop zijn kaarten op een nieuw initiatief: een multifunctionele buisleiding waar achtereenvolgens verschillende stoffen doorheen kunnen. Maar Den Haag voelt ook daar vooralsnog weinig voor.
Hergebruik van een nafta-leiding kan een veel goedkoper alternatief zijn. Er loopt er niet alleen een van Rotterdam naar Venlo, maar ook één van Rotterdam naar bedrijvenpark Chemelot, waar de fabriek van Sabic staat. Onduidelijk is of die ook in het onderzoek wordt betrokken.
Een onderzoeksbureau, Ecorys, keek vorig jaar naar de toekomst van spoorvervoer. In het meest voorzichtige scenario zou het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor in 2033 met 60 procent toenemen. In een ander scenario zou het zelfs meer dan verdubbelen, of in het ergste geval verviervoudigen.