Geruchten dat Voorspelbaar (1)…eind 2024…voor verstoppinkjes zorgde in diverse sociale media-riolen weerhouden mij er niet van Voorspelbaar (2) bij de start van 2025 toch op papier en web wereldkundig te maken. Mocht u er luchtjes aan vinden zitten, neem ze dan een keer goed over de longen.
De spoorwegmannen van SIEMei gaan in 2025 de Veghelse treingeschiedenis vérder herschrijven. Na de succesvolle verlenging van ‘hun spoor’ ter hoogte van de Spoorlaan wordt nu ingezet op heropening van de overgang bij het voormalige slachthuis én die in Dorshout. In spoorweggangen valt te beluisteren dat het kanaal nog een brug te ver is, maar…kijk niet vreemd op als treinreisjes naar Boxtel in de nabije toekomst weer mogelijk worden.
De drempelvrees op Veghels snelfietspad groeit dit jaar verder. Daarom verdwijnen ook de nieuwe, zogenaamd soepele drempels. Lanceergevaar geweken. Verder zal de naam Gazellepad, het laatste stuk ‘snel’fietspad via de industrieterreinen weer betekenis krijgen. De snel-, door-, gewone fietsers en…vooruit…fatbikers, krijgen eín-de-lijk voorrang op de kruisingen Pater van den Elsenlaan, Huygensweg én Leeuwenhoeckweg. Mensenlevens blijken uiteindelijk belangrijker dan wat economisch belang bij doorstromend vracht- en werkverkeer aldaar. De enquête (Swipocratie) die Meierijstad onder z’n jongeren hield, wees onder meer uit dat acht op de tien jongeren een gezellige kroeg in hun dorp hoger op de wensenlijst heeft staan dan een bruisend uitgaansleven in Den Bosch of Eindhoven. Van de 12.972 jongeren (12 t/m 26 jaar) hadden er 187 de moeite genomen te reageren. De eigenaar van de Gouden Leeuw in Veghel blijkt het lijstje te hebben opgevraagd.
Nieuw N279-onderzoek wijst uit dat een tunnel langs het kanaal bij Veghel wél haalbaar is. Plaatselijke bedrijven slaan de handen ineen en begínnen gewoon. Met het grondige en daadkrachtige Van de Beeten, het concrete beton van Van Berlo, de world of technology van Vanderlande, Actemium dat iedereen helpt z’n industriële prestaties te verbeteren én Van de Ven met z’n vele handen maken licht werk blijkt de realisatie uiteindelijk een fluitje van een euro. Zijtaart én Brainport halen opgelucht adem. De Oranjewijk en Leest kúnnen weer opgelucht ademen.
In 2025 zeurt geen Veghelaar meer over gehandicaptenparkeerplekken. Menselijkheid bóven parkeerblik! The Chocolate Factory (TCF) op de Noordkade stelt eind 2025 de doelen drastisch bij. Chocolade kampt met een gezondheidsimago, grondstof cacao is peperduur en 70.000 bezoekers per jaar blijkt een utopie. In plaats van chocolade wordt techniek de reddende publiekstrekker. Techniek én Creativiteit samen in één Fabriek…