Boxtel spant de kroon.
Het moet een angstaanjagende ervaring zijn geweest voor de vrouw die dinsdagavond in Oisterwijk per ongeluk het spoor opreed, terwijl een razende trein in aantocht was.

Op hetzelfde punt strandde in 2022 een Belgische automobiliste. Vorig jaar raakte een automobiliste in Rosmalen zwaargewond toen ze vast kwam te zitten tussen de rails. Boxtel spant de kroon met drie ongevallen in twee jaar op de dubbele spoorwegovergang bij de Tongersestraat.
Hoe kom je zomaar op het spoor terecht?
In alle gevallen gaat het om bestuurders die te vroeg afsloegen. De vrouw uit Oisterwijk sprak van ‘slecht zicht’, in Boxtel en Rosmalen vertelden de automobilisten dat ze de instructie van hun navigatiesysteem om af te slaan iets te letterlijk hadden opgevolgd. De ongelukken gebeurden in het donker of met slecht weer, waardoor het zicht slecht was.
In Boxtel is er bovendien sprake van een complexe verkeerssituatie. Twee spoorwegovergangen liggen een aantal meters van elkaar verwijderd. Tussen de spoorovergangen ligt de weg naar Tongeren, en in het donker is de vergissing snel gemaakt. Na de eerste twee ongelukken in 2023 werd er al gesproken over het sluiten van de overgang. Ook in Oisterwijk is er al eerder gesproken over de onveilige overgang.
Wat kan spoorbeheerder ProRail hieraan doen?
ProRail is volgens een woordvoerder puur verantwoordelijk voor goede zichtbaarheid van de spoorwegovergang, ook in het donker. Bij de spoorwegovergangen in Oisterwijk, Boxtel en Rosmalen is er duidelijke markering en verlichting aangebracht. ,,Het liefst hebben we helemaal geen overwegen”, zegt de spoorbeheerder. ,,En als we een alternatief zoeken voor een overweg gaat dat in overleg met gemeente en provincie, zij zijn opdrachtgever en financierder.”
Wat kan een gemeente doen?
Al in juli 2023, na twee ongelukken op de dubbele overgang in Boxtel, zei wethouder Fred van Nistelrooij dat ‘het sluiten van de spoorovergang hard nodig is voor de veiligheid’. Dat bleek waar: in februari 2024 was het opnieuw raak. Inmiddels is het 2025 en de situatie is nog ongewijzigd. Of en wanneer er iets gaat gebeuren, is de grote vraag. De gemeente Boxtel heeft nog niet gereageerd op vragen hierover.
Het Oisterwijks VVD-raadslid Patrick Simons zegt al twaalf jaar voor een ondertunneling op de spoorwegovergang te pleiten, maar tot nu toe is dit niet gelukt. De gemeente Oisterwijk kon nog geen antwoord geven op de vraag of er nu wel actie ondernomen wordt. Wel is duidelijk dat de gemeente voor die tunnel extra geld nodig heeft van het Rijk.
En de automobilist zelf dan? Je moet toch gewoon uitkijken achter het stuur?
Alle slachtoffers zijn oudere vrouwen, die een fout maakten door slecht zicht of het te direct opvolgen van de instructies van hun navigatiesysteem. Nanda Troost van het CBR heeft geen informatie over ongevallen ten gevolge van een navigatiesysteem. Zij wijst erop dat de politie onderzoek doet na een incident. Als blijkt dat er twijfels zijn over de rijvaardigheid, kan een bestuurder worden doorgestuurd voor een rijtest. Een politiewoordvoerder bevestigt dit: ,,Het komt inderdaad voor dat we mensen na een dergelijk incident doorsturen naar het CBR.”