Het is een hoofdpijndossier voor de gemeente Boxtel aan het worden: de aanleg van de verbindingsweg tussen industrieterrein Ladonk en de Kapelweg (VLK). Hoewel de rechter nog geen besluit heeft genomen over het plan voor de weg, wordt er toch al begonnen met de voorbereidingen. Lees meer...
Dat heeft de gemeente samen met het ministerie, de provincie en ProRail besloten, laat wethouder Fred van Nistelrooij (INbox) weten. ,,We willen alle verplichte onderzoeken alvast afgerond hebben, zodat we meteen kunnen beginnen met de aanleg van de weg als de rechter uitspraak heeft gedaan.”
Er zijn daarom vanaf volgende week de nodige graafmachines te zien in de betreffende weilanden. Het gaat onder meer om een verplicht archeologisch bodemonderzoek. Van Nistelrooij: ,,Alle werkzaamheden die geen ingrijpende gevolgen hebben voor het landschap, voeren we alvast uit. Vooralsnog is het de verwachting dat we geen bijzondere dingen aantreffen. Als er op de plekken waar we gaan graven niks gevonden wordt, kunnen we veronderstellen dat er in het hele gebied niks ligt.”
De uitspraak van de Raad van State laat al langer op zich wachten. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de hoogste bestuursrechter in december van vorig jaar uitspraak zou doen, maar dat werd opgeschoven wegens grote drukte. Navraag bij de Raad van State leert dat er ook nu nog geen zittingsdatum gepland is, wederom vanwege drukte bij het bestuursorgaan.
Toch gaat er dus nu al een schop de grond in. ,,We zijn positief gestemd over de uitspraak van de rechter, anders hadden we deze stap ook niet gezet”, licht Van Nistelrooij toe. ,,Het duurt nou eenmaal zo lang als dat het duurt, maar wat ons betreft geen dag langer dan nodig is. Vandaar deze beslissing.”
Alle vertraging is op zijn zachtst gezegd vervelend voor Boxtel. De gemeente wil namelijk de dubbele spoorwegovergang op de Tongersestraat open houden, zolang de weg tussen Ladonk en de Kapelweg er nog niet ligt. Het blijft echter de vraag hoelang ProRail en NS deze eis nog blijven accepteren, want het aantal treinen op het Boxtelse spoor moet uiteindelijk omhoog in het kader van ‘Programma Hoogfrequent Spoor’.
Door het grotere aantal treinen staan de spoorbomen straks een halfuur per uur omlaag, wat voor extra onveiligheid gaat zorgen, is de verwachting. Daarom neemt Boxtel maatregelen, waarvan de VLK er een is. Daarnaast moet er ook nog een weg naar Tongeren komen, is het de bedoeling dat de Keulsebaan aangepakt wordt en zijn er plannen voor een fietstunnel aan de Tongersestraat.