Vervelend. Heel vervelend. Een enorme tegenvaller! Minister Sophie Hermans zocht donderdag naar de juiste woorden om te zeggen hoe jammer ze het vindt dat ze niet kan doen wat bestuurders in Brabant zo graag willen. ,,Maar als iets tot onacceptabele vertraging leidt, moet je aanpassingen doen.”
Met veel woorden verdedigde minister Hermans donderdag haar keuze voor een afgeslankte versie van de Delta Rijn Corridor. Dat project moet leiden tot een ondergrondse verbinding tussen de Rotterdamse haven, het Duitse Ruhrgebied en industrieterrein Chemelot in Zuid-Limburg. De leidingen lopen straks door veertien gemeenten in Brabant.
Het provinciebestuur smeekte de minister om drie of vier buizen aan te leggen. Dan zou het transport van ammoniak en lpg voortaan onder de grond kunnen en hoeven die gevaarlijke stoffen niet meer over het spoor in Brabant. De minister vreest voor vertraging en kiest daarom nu voor de aanleg van slechts twee leidingen, voor waterstof en koolstofdioxide. De Brabantse smeekbedes ten spijt.
,,Het ideaalplaatje is helaas niet mogelijk”, verzuchtte Hermans donderdag in de Tweede Kamer. Zelfs met de afgeslankte variant duurt het waarschijnlijk tot 2032 voordat de leidingen er liggen en in bedrijf zijn. De minister kreeg van meerdere partijen de vraag of dat niet sneller kon. Haar reactie gaf weinig reden tot optimisme. ,,Maar als we kunnen versnellen, doen we dat.”
Of de ammoniakbuis later alsnog de grond ingaat, wilde de VVD weten? Minister Hermans durfde het haar partijgenoot niet te beloven. Dat ligt ook aan zaken als veiligheid en de wil van initiatiefnemers. De Brabantse bestuurders die voor het debat naar Den Haag afreisden, konden zonder resultaat naar huis.