Het college van B&W heeft een nieuwe voorkeursvariant vastgesteld voor de Keulsebaan. Het project capaciteitsverbetering Keulsebaan is een van de projecten uit het maatregelenpakket Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Boxtel.
Verbeteren van de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid
De huidige complexe situatie van spoor- en wegverkeer bij de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat zorgt al jaren voor bereikbaarheids-, leefbaarheids- en veiligheidsknelpunten. De toename van het treinverkeer maakt de situatie alleen maar nijpender, ook op het lokale wegennet. De gemeente Boxtel, de Rijksoverheid, de provincie Noord-Brabant en ProRail hebben daarom een integraal maatregelenpakket vastgesteld en werken samen aan het verbeteren van de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in Boxtel. De capaciteitsverbetering van de Keulsebaan is een van de maatregelen.
Nieuwe variantenstudie
Eerder is een variantenstudie gedaan voor de Keulsebaan. De Raad van State haalde echter in 2022 een streep door het bestemmingsplan dat de aanleg van die variant mogelijk moest maken. Er is een nieuwe studie gedaan naar mogelijke varianten. Gemeente Boxtel en de partners vanuit PHS hebben gezocht naar mogelijke oplossingen voor de Keulsebaan en optimalisatie voor het verkeer. Hierbij is ook rekening gehouden met gemaakte bezwaren vanuit de omgeving. Deze variantenstudie is uitgevoerd met als doel om te komen tot ‘de voorkeursvariant’. De voorkeursvariant is in de afbeelding hieronder schematisch weergegeven.
Voor de gekozen voorkeursvariant is minder ruimte nodig dan de vorige variant. Deze variant beperkt zich tot het deel tussen de rotonde met de Eindhovenseweg en de spoortunnel richting Ladonk. Het deel tussen de rotonde met de Eindhovenseweg en de A2 valt niet langer binnen dit project.
Hoe verder?
Er wordt op dit moment verder gewerkt aan het technisch ontwerp van de voorkeursvariant, we verrichten de benodigde onderzoeken en we treffen voorbereidingen voor de planologische procedure. De start van de planologische procedure is voorzien in het tweede kwartaal/medio 2025.