Aanpassing Parallelweg Zuid moet verkeersdruk Keulsebaan verminderen.

(Leestijd ongeveer 3 minuten)

In een poging om de verkeersdoorstroming op de Keulsebaan te verbeteren, is na een uitgebreide studie een nieuwe oplossing bedacht. Een andere aansluiting van de Parallelweg Zuid op rotonde Everbos moet voor minder files gaan zorgen, vooral tijdens de avondspits zo is de verwachting. 

Als onderdeel van het maatregelenpakket Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) zou de Keulsebaan tussen de rijksweg A2 en de tunnel onder het spoor bij bedrijventerrein Ladonk verbreed worden. De Raad van State haalde daar in 2022 echter een streep door.

Boxtel kon dus terug naar de tekentafel. Onderzoeksbureau Kragten ging aan de slag met een minder ingrijpende aanpak van de Keulsebaan. 

Het zoekgebied beperkte zich tot het wegdeel tussen de tunnel en Eindhovenseweg (rotonde De Goor). Een viertal varianten werd in maart vorig jaar aan B en W gepresenteerd.

WIKKEN EN WEGEN

Na een jaar wikken en wegen en extra onderzoek, presenteerde het college deze week zijn keuze: een nieuwe aansluiting van de Parallelweg Zuid op de rotonde Everbos. 

Niet via de noordkant, zoals nu, maar via de zuidkant. De weg volgt straks via een nieuwe brug over de tunnelbak van de Keulsebaan het Duits Lijntje. 

,,Dit zorgt zeker in de avondspits voor een betere doorstroming. Verkeer dat vanaf Ladonk komt, hoeft niet langer voorrang te verlenen aan auto’s uit het centrum. Dat scheelt wachten. In de ochtend gaat die vlieger in mindere mate op, omdat het verkeer dan natuurlijk de andere kant op gaat. Maar ook dan is een verbetering in de doorstroming te zien in vergelijking met de huidige situatie”, legt wethouder Fred van Nistelrooij uit. 

BINNEN HET BUDGET

De verwachte kosten voor het project zijn berekend op 10,2 miljoen euro. Het is niet de goedkoopste variant, maar ook niet de duurste en past binnen het beschikbaar gestelde budget van zo’n 12,1 miljoen euro.

Wethouder Van Nistelrooij is in zijn nopjes met de gekozen variant: ,,Deze oplossing is bedacht met de bezwaren op de oude plannen in het achterhoofd. Bovendien kost het minder geld en ruimte en blijft de capaciteit van de Keulsebaan toereikend.”

TE GROTE IMPACT

Het college wijkt met zijn keuze af van de aanbeveling door Kragten. Het onderzoeksbureau pleit in eerste instantie voor het iets verschuiven van de rotonde Everbos richting het oosten en de aanleg van een weg aan de zuidkant, langs de rotonde. 

,,Maar bij die optie moet de Keulsebaan gedurende een periode van bijna zes maanden dicht. Dat heeft een veel te grote impact op het bedrijventerrein. Het zorgt indirect voor meer kosten. Daarom hebben we besloten voor een andere variant te gaan”, legt Van Nistelrooij uit.

‘OUD IDEE’

Het is frappant dat de huidige keuze jaren geleden al eens door een omwonende werd voorgesteld. 

,,Tijdens gesprekken met de buurt mochten mensen op een kaart oplossingen intekenen. Iemand stelde voor om de Parallelweg Zuid te verleggen. Niet helemaal zoals het nu op papier staat, maar het zaadje werd toen wel geplant”, geeft de wethouder aan. 

De door het college voorgestelde variant moet nog wel de goedkeuring krijgen van de raad. Die mag er in de vergadering van maart iets van vinden. 

Burgemeester en wethouders mikken op realisering in 2029. Daarbij gaat het college ervan uit dat een nieuwe gang naar de Raad van State niet nodig zal blijken.

Versimpelde weergave van de variant voor de Keulsebaan die het Boxtelse college deze week presenteerde.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *