Met man en macht wordt deze week de spoorrails naast (onder meer) de Kapelweg vervangen. ,,Er komt ontzettend veel bij kijken, maar we houden de overlast zo beperkt mogelijk.”
De klus moet uiterlijk zaterdagochtend, 26 oktober, om 09.00 uur zijn geklaard. ,,Het is logistiek een enorm complex project. We zijn 24 uur per dag, zeven dagen in de week bezig. Per dienst werken we met zo’n 75 tot 100 man op dit traject. Dat vraagt om een strakke planning.” Lees meer...
Buiten een afsluiting van een deel van de Kapelweg op woensdag en de sluiting van overwegen Roond en d’Ekker, merken Boxtelaren niet veel van het werk. Wel als zij met de trein willen reizen. Het spoor tussen Boxtel en Tilburg is tot zaterdagochtend dicht, daarom rijden er bussen tussen de twee plaatsen. Opstappen is mogelijk aan de Van Salmstraat. Vanwege de herfstvakantie is het echter relatief rustig met passagiers.
MINUTIEUS
Ondertussen staan beide sporen tussen Boxtel en Oisterwijk vol met tientallen wagons, wel een paar honderd meter lang. Ze dragen nieuwe betonnen dwarsliggers en de stenen voor het ballastbed. Hiermee wordt het traject vanaf de dubbele overweg tot aan het viaduct van de A65 bij Berkel-Enschot vervangen. Dat gaat volautomatisch, met grote machines. ,,Daar zijn er maar een paar van in Europa. Deze machines zijn altijd wel ergens nodig. Nu een paar weken in Nederland, daarna onder meer in België en Denemarken”, legt een woordvoerder van ProRail uit.
De vernieuwing is een minutieus klusje. Steeds houden zo’n dertig medewerkers van aannemer VolkerRail alle apparatuur streng in de gaten. Het zware werk is echter voor de machines. Die lichten de rails op en buigen die wat opzij. Vervolgens worden de oude betonnen liggers opgeschept en de nieuwe aangevoerd en op zijn plek gelegd.
Daarna worden alle stenen onder de rails weg geschraapt met een ketting. Deze worden gezeefd en schoongemaakt. Wat over blijft, gaat terug in de bovenbouw en wordt aangevuld met schone stenen. Als de machines voorbij zijn, ligt alles er weer als nieuw bij.
OVERWEGEN
De overwegen in Boxtel (d’Ekker, Kapelweg en Roond) worden niet aangepakt. In Oisterwijk gebeurt dat wel. ,,Daar vervangen we de betonnen overgangen voor een rubberen variant. Dit doen we vanuit het Minder Hinder-pakket. De maatregelen moeten zorgen voor minder trillingen en geluidsoverlast”, aldus de woordvoerder.
De raildempers die in 2022 werden geïnstalleerd op het traject langs de Kapelweg, worden weer teruggeplaatst. Eerder meldde deze krant abusievelijk dat de blokjes met kunststof nog niet geplaatst waren. Dat geldt alleen voor het deel tussen Boxtel en Esch.
NOODZAKELIJK
Als het werk is afgerond, zal de rit over het spoor overigens niet per se aangenamer verlopen voor passagiers. ,,Nee, de reiziger merkt er eigenlijk niks van. Als we niks zouden doen, dán op den duur natuurlijk wel. Het spoor moet eens in de dertig jaar opgeknapt worden. Nu is dat veel in Brabant”, aldus de zegsvrouw.
Ze vervolgt: ,,Veel mensen zien niet hoeveel werk er met zo’n project is gemoeid. Zij ervaren overlast of zien dat er iets op het spoor gebeurt. Het is echter noodzakelijk dat we alles een keer vernieuwen, zodat we er straks weer jaren tegen kunnen.”