Station Boxtel, Donderdag 27 augustus 1998
Deze week heb ik de eerste machines en mensen weer bezig gezien op de haarscheurende fly-over hier in Boxtel, na een pauze van dertien (13 !!) maanden. En vanavond bericht de plaatselijke pers, dat de werkzaamheden inderdaad gaan starten. Na, blijkbaar zeer uitvoerig, onderzoek door onder andere Rijkswaterstaat, wordt dezer dagen met het herstel gestart. “Het doel is om de treinen in januari over de fly-over te laten rijden”, aldus voorlichter Wil Fransen van Railinfrabeheer. Hij sluit niet uit dat er dan enkele kleine wijzigingen in de dienstregeling zullen optreden.
1 oktober 1998
In de pers is het bericht verschenen, dat de fly-over naar verwachting in december 1998 klaar zal zijn. Inmiddels is men inderdaad ook op de op- en afritten aan het werk, met het leggen van rails en het plaatsen van bovenleidingmasten.
Op het station wordt druk gewerkt aan de toekomstige sporen 1 en 2: in het oude perron is hiervoor een grote “voor” gemaakt, waarin momenteel grondwerk wordt verricht, en perronranden geplaatst.
Ook de noordelijke wisselstraat van het oude perron is flink “under construction”.
21 december 1998
Volgens planning moet gisteravond, zondag 20-12, rond 21.30 de eerste (officiële) trein de fly-over in Boxtel aan de bovenkant hebben bereden. Helaas heb ik dat zelf toen niet kunnen waarnemen. Maar vandaag had ik even tijd: trein 5262 vanuit Eindhoven naar Tilburg West kruiste hoog over de stopper van Den Bosch naar Eindhoven, waarmee dus meteen een demonstratie van de oplossing van een knelpunt werd gegeven.
En de fly-over houdt ’t ! Niet dat ik daar aan getwijfeld had, maar er is nog steeds geen duidelijkheid over de oorzaak, en, wat misschien wel belangrijker is, over de schuldvraag rond de haarscheurtjes.
Gisteren waren er rond Boxtel vanwege die inbedrijfstelling van die fly-over weer flinke buitendienststellingen. Maar er was geen wegwerker te zien: wel werd flink geschroevendraaid in de relaiskasten. Aansluiting van een wissel bij km 40.0 zal wel zaterdag gebeurd zijn of zo.
Er is sprake van geweest, dat bij indienststelling van de fly-over er meteen dienstregelingwijzigingen zouden plaatsvinden. Daarvan is vooralsnog niets te merken.
Stand van zaken medio januari 1999:
Momenteel wordt hard gewerkt aan de aanleg van de nieuwe sporen 1 en 2, zie de foto’s. Aan de noordkant is men bezig met de wisselverbindingen voor die sporen. De perrons zijn inmiddels zo goed als klaar. Ze vormen een fraai geheel met de traverse. Ben heel benieuwd als er straks ook het stationsgebouw bij komt te staan.
Tevens worden er op dit moment op heel grote schaal geluidsschermen geplaatst langs de spoorlijn.
De laatste weken is de treinvervangende bus 155 (Boxtel – Den Bosch) negatief in het nieuws geweest. Even wat herinneringen oproepen: bij de dienstregeling NS 1998/1999 werd de stoptreindienst (Eindhoven -)Boxtel-DenBosch vv in de daluren
gehalveerd: een uurdienst bleef over. Na zware protesten, onder andere vanuit het Boxtelse gemeentebestuur, ging vanaf mei een snelbus rijden tussen station Boxtel en ’s Hertogenbosch. Deze bus geeft in Boxtel aansluiting op de stoptrein naar Eindhoven (de stopper Tilburg West – Eindhoven) , en op de stoptrein uit Eindhoven (de stopper Eindhoven – Tilburg West). Hierdoor ontstaat een, bij zeer grove benadering, halfuur-stopdienst-met-overstap voor de stopstations op het traject Eindhoven – Den Bosch (met uitzondering van Vught !: lijn 155 is een echte snelbus).
Maar volgens NS, die de lijn financiert, maken te weinig reizigers gebruik van deze bus: een gemiddelde van 12 reizigers/rit wordt genoemd. (een bezetting, die ik in bustermen toch niet echt slecht kan vinden: de standaard bus 154 van de BBA zie ik in Boxtel nooit met zo’n groot aantal reizigers), en dreigt per nieuwe dienstregeling in mei 99 de dienst te staken.
Mijn waarnemingen zijn anders. Met name ’s middags wordt de bus veel, en soms zelfs massaal, gebruikt door studenten van o.a. de 2 grote MBO-instellingen hier ter plaatse. ’s Morgens is ie inderdaad wat rustiger. Ja, en als je een telling doet in bv. de hersftvakantie, dan mis je die scholieren.
De NS heeft het gebruik van lijn 155 ook niet echt gepropageerd: pas sinds medio december (!!) staan de bussen op de gele vertrekstaten hier in Boxtel, maar een verwijzing waar die bussen dan wel stoppen, is afwezig. Gezien de huidige ingrijpende bouwactiviteiten alhier met de bijbehorende onoverzichtelijkheid kan ik me voorstellen, dat potentiële busgebruikers uit bv. Best niet weten hoe ze het perron af moeten komen !
Ook de overstaptijden zijn heel krap: 3 minuten in beide richtingen. Met name de overstap van bus op de Tilburgse stopper naar Best e.v. is echt te kort. In 3 minuten moet je 50 meter lopen, een trap van 42 gladgelopen treden opklauteren , een spurtje van 50 meter in de traverse trekken, en dan met de trap omlaag naar de perrons. Logisch dat alleen scholieren van deze dienst gebruik maken: je moet geslaagd zijn voor je Coopertest om dit te kunnen.
Een ander probleem is het feit, dat het treinkaartje, waarmee je in deze bus kunt, alleen gekocht kan worden aan het loket of automaat, en die bevinden zich ook op 42 treden hoogte.
Al met al is de bus een redelijk alternatief (hoewel kwalitatief natuurlijk minderwaardig aan de treinverbinding), maar de “omgevingsvariabelen” zijn erg slecht.
Een pluim overigens op de hoed van het gemeentebestuur hier in Boxtel: met name wethouder Fons van Elderen, van de plaatselijke partij Boxtels Belang (je kunt niet anders met zo’n naam) maakt zich heel sterk voor behoud van lijn 155. Sinds het ontstaan van de opheffingsdreiging worden de Boxtelse burgers dmv de gemeentelijke mededelingen in de plaatselijke pers wekelijks opgeroepen gebruik te maken van lijn 155, dmv een advertentie met de pakkende tekst:
Snel van en naar Den Bosch:
Neem bus 155 tussen de stations Boxtel en Den Bosch,
het snelle alternatief van 10 tot 3 voor de uitgevallen stoptrein op het hele uur.
In het november 1998-nummer van “Op De Rails” staat een alleraardigst artikel over de spoorverdubbeling Boxtel – Eindhoven, met veel historische feiten, en een artikel over het ballastloos spoor bij Best.
© Jos Mandos, 1996-2008