Tekst bij foto’s Station Boxtel, juli 1998

Station Boxtel, naar stand 09-05-1998, 18-05-98, 11-06-98 en 09-07-98.

09-05-98:

  • De bouw van het nieuwe NS-station Boxtel loopt enkele maanden vertraging op. De belangrijkste oorzaak hiervan is, dat NS de werkzaamheden meer wil gaan spreiden, om minder verstoringen in de dienstregeling te krijgen(maw: NS Reizigers en NS Cargo zijn de talrijke, bijna weekend op weekend voorkomende, buitendienststellingen beu. JM)
  • Daarnaast is het architectonisch ontwerp van het station, uit de tekenpen van Wienke Scheltens, afgekeurd door de Welstandscommissie in onze gemeente. Ze moet op onderdelen haar werk overdoen. Komende dinsdag 12 mei is een eerste presentatie in het gemeentehuis over de gewijzigde plannen.
  • Beide bovenstaande punten zorgen ervoor, dat de sloop van het huidige station niet medio mei, maar pas na de zomervakantie start. De uiteindelijke oplevering van de complete Boxtelse spoorwegwerken zal daarom verschuiven naar minstens medio 2000 (hierbij is geen rekening gehouden met eventuele millenniumbugs, JM).
  • Het huidige station wordt wel vast “uitgekleed”: per start nieuwe dienstregeling wordt het plaatskaartenloket verplaatst naar de traverse (in het nog niet in gebruik zijnde uiteinde van de traverse, aan de oostkant). Ook de restauratie, die nu al een zeer beperkte ochtendopening heeft, gaat helemaal dicht. Voor de spoorboekje-fout-zoekers: het kopje-koffie-tekentje bij de stationsvoorzieningen van Boxtel is dus niet juist: de koffieshop is weg, en de Wizzl wordt zeker niet voor einde dienstregeling 98/99 in gebruik genomen.
  • De gemeente Boxtel is zeer verbaasd dat de dienstregeling 98/99 van NS ongewijzigd is vastgesteld. Op protesten vanuit de Boxtelse politieke en onderwijswereld, tot aan minister Jorritsma persoonlijk toe, ik schreef hierover al eerder, is nog helemaal niet gereageerd. Het betreft, zoals bekend, de vermindering van de stoptreinen op het traject Boxtel – den Bosch tijdens de daluren. Met name Automarietje had beloofd, om binnen vier weken een gesprek te zullen arrangeren tussen haar, de NS en de Boxtelse politiek. Nu, maanden later, is er nog niets van haar vernomen, en is de dienstregeling vastgesteld. Men zal haar nog fijntjes aan die afspraak herinneren (maar ja, nu is ze demissionair. Laten we dat vooral zo houden !!). NS-zegsman Hoen legt in een krantenartikel nogmaals uit, waarom de inkrimping nodig is: meer reizigerstreinen, dus de goederentreinen moeten uit de spits verdwijnen, dus de goederentreinen gaan naar de daluren, dus moeten de stoptreinen in de daluren naar een lager niveau. Hoen verklaart dat door de nieuwe dienstregeling zo’n 50.000 reizigers dagelijks de vruchten plukken: “Dat weegt, helaas voor Boxtel, zwaarder.”. Overigens verklaart Hoen, dat NS nog steeds in gesprek zou zijn met de BBA over een vervangende busdienst. Enige weken geleden werd gesteld, dat die optie uitgesloten zou zijn.

18-05-98
Vanmorgen ben ik even gaan kijken, wat de buitendienststelling van dit weekeinde aan resultaat heeft opgeleverd.

Aan de noordkant van het emplacement zijn de werkzaamheden vooral aan de bovenleiding verricht: de bovenleiding is omgehangen van de oude naar de nieuwe, al eerder geplaatste masten. Aan de sporen zelf is (zichtbaar althans) niets gedaan: nog steeds liggen er wat restanten van de oude situatie.

Aan de zuidkant zijn de wijzigingen talrijker. Meest opvallend is de ingebruikname van de 2 sporen onder de fly-over door. Als ik het goed interpreteer, geeft dat een flinke verruiming van de exploitatiemogelijkheden. De treinen uit de richting Tilburg blijven de spoorbaan achter de fly-over langs gebruiken, de treinen uit Den Bosch gaan onder de fly-over door, over het (voor hen) rechtse spoor. De samenkomst van die twee sporen is daardoor enkele kilometers en enkele blokken zuidwaarts verplaatst. Alle treinen uit Eindhoven maken nu normaliter gebruik van het voor hun rechter spoor onder de fly-over. De kruising van de treinen Eindhoven – Tilburg en Den Bosch – Eindhoven vindt dus nog steeds plaats tussen de fly-over en Boxtel. Maar door de ingebruikname van de 2 nieuwe sporen ontstaan wel alternatieven: zo zag ik een stopper naar Tb links langs de fly-over naar Boxtel rijden, waar op dat moment de stopper uit Den Bosch naar Eindhoven vertrok. De kruising, die volgens
dienstregeling tot dit weekend eigenlijk niet kon, is zo wel mogelijk gemaakt: de kruising vindt enkele km’s zuidelijker plaats, en dat kan wel volgens het spoorboekje. Het spoor uit de ri Eindhoven langs de fly-over, waar tot dit weekend alle treinen uit Eindhoven reden, wordt nu standaard niet meer gebruikt. Vanmorgen heb ik dit spoor eenmaal bereden gezien door een Moterpost met wagons met wielassen, om een IC naar Den Bosch te laten passeren. Dit spoor buitenlangs geeft ook de mogelijkheid, om treinen naar Den Bosch door te laten rijden, als er een trein naar Tb op kruising wacht. Overigens: ik zag ook om plm. 9.40 de losse 1309 uit Eindhoven komen. Al met al lijkt me dat de nieuwe situatie duidelijk een verbetering is voor de bijregelmogelijkheden van de verkeersleiding.

Nou, de fly over is nu dus een beetje in gebruik, zij het onderdoor. Ik kreeg vanmorgen het besef, dat de periode van (zichtbare) inactiviteit aan de fly-over de tijdsduur van een jaar begint te benaderen: sinds de bouwvak vorig jaar liggen de werkzaamheden stil.

Een ander opvallend iets na dit weekend is de flinke toename van het aantal seinen met 2 witte lampen naast elkaar, die beurtelings gaan knipperen bij nadering van een trein: WUBO = Waarschuwingslichten Uitzicht Belemmerende Objecten. Deze seinen zijn er om veiligheidsredenen voor de werkers in het spoor. Er staan er rond Boxtel inmiddels wel een stuk of 12.

11-06-98
Ondanks eerdere berichten (ook van mij) is de sloop van het oude stationsgebouw in Boxtel deze week gestart, ipv na de bouwvak. De overkapping aan de dorpskant (spoor 2) is reeds verdwenen. Deze sloop heeft met zekere “omzichtigheid” (mijn norm van omzichtigheid is duidelijk een andere dan die van de slopers !) plaatsgevonden: de mooie gietijzeren pilaren, met de paardjes (zie op mijn pagina’s deze foto) ,moeten een beetje heel blijven. Ze gaan hun derde leven in op het Spoorwegmuseum. Zoals bij de foto op mijn homepage staat, zijn die pilaren oorspronkelijk afkomstig van het eerste station Vlissingen. Dat heb ik vrij lang geleden in een nummer van OdR gelezen, maar ik weet niet welk nummer dat is. Wie wel ?

De rest van het station zal komende dagen met heel wat minder respect worden gesloopt. De tunnel is inmiddels definitief gesloten, en het overpad ter hoogte van het oude VG&L-gebouw is nog begaanbaar “op eigen risico”. Dit houdt wel in, dat reizigers (als het overpad helemaal dicht is) aangewezen zijn op de hoge, open trappen aan weerszijden van de traverse: in deze (tijdelijke) situatie zijn daar geen liften. Dus voor mensen die slecht ter been zijn,en voor mensen met hoogtevrees (zoals ik) niet echt prettig.

Inmiddels is de halteerplaats voor de sporen 2 en 3 zuidwaarts geschoven: de Bossche treinen stoppen nu ter hoogte van de traverse. De perrons aldaar zijn de laatste weken helemaal opnieuw bestraat, en voorzien van perronmeubilair.

09-07-98
Inmiddels is het stationsgebouw in enkele dagen tijd helemaal gesloopt. Gelukkig maar: dichtgetimmerd vond ik het ook maar zielig. Ook het tunneltje is (gelukkig !) ter ziele.

Het lag ook in de bedoeling om bij de sloop het overpad bij het ouden VG&L- gebouw te sluiten. Dit is toch niet gebeurd, om zo rolstoelers en taxi’s toegang te kunnen blijven geven tot de perrons. Immers: in de huidige tijdelijke situatie moet van een hoge vaste trap gebruik gemaakt worden om vanaf de oost- en westkant de perrons te bereiken. Op de perrons zelf zijn er wel liften.

Het afbreken heeft één prettig gevolg: het uitzicht vanaf de traverse is nu zowel noordwaarts als zuidwaarts helemaal vrij.

Een van de opvallendste dingen die nog niét klaar zijn: nog steeds is er zichtbaar helemaal niets aan de fly-over gedaan. Het laatste bericht dat ik er over gehoord/gelezen heb, is dat Rijkswaterstaat het herstelplan in onderzoek heeft. Al met al duurt het stopliggen van het werk aan de fly-over nu inmiddels een jaar !!! Vreemd daarbij vind ik, dat ook aan de aarden opritten niets gebeurd is. Je zou toch zeggen dat het leggen van rails en het plaatsen van bovenleiding op die opritten toch onafhankelijk van de betonnen fly-over zelf kunnen gebeuren. Maar ook daar geldt: alles ligt nog precies op de zelfde plaats opgestapeld als een jaar geleden. Vreemd !!

© Jos Mandos, 1996-2008