Station Boxtel, maart 1997.
Gisteravond, dinsdag 4-3-1997, heeft in het gemeentehuis van Boxtel een info-avond plaatsgevonden over de plannen met het station Boxtel, waarvan aanpassing nodig is ten gevolge van de 4-sporigheid.
Het was een interessante avond, waarbij van NS-Railinfrabeheer-zijde werd deelgenomen door projectleider Ad Moerman en voorlichtster Loes Bijvoet, van de zijde van Holland Railconsult architecte Wienke Scheltens. Zij is architectonisch verantwoordelijk voor alle “gebouwen” in het bouwplan, niet alleen het station, maar ook de tunnels en de fly-over. Voor het gemak zal ik deze drie functionarissen verder zonodig aanhalen als “NS”, hoewel ik besef dat dat de huidige organisatiestructuur geweld aandoet.
Ik wil in dit mailtje de belangrijkste dingen vermelden, die voor deze lijst interessant kunnen zijn: ik wil jullie niet vermoeien met het aantal parkeerplaatsen, en de halteplaats van de bussen.
De plannen zijn de laatste jaren diverse keren aangepast. Ik heb jullie daarom in het verleden wel eens verkeerd geïnformeerd over de uiteindelijke situatie, maar dat wil ik bij deze goedmaken. Een van de redenen van wijziging is geweest de bijgestelde prognose over het aantal instappende/uitstappende passagiers per dag. In de oorspronkelijke plannen werd uitgegaan van 8250 in/uitstappende reizigers per dag in 2005, deze prognose is bijgesteld naar 7000. Volgens opgave van de aanwezige NS’ers is het huidige dagtotaal plm. 5950.
Een van de belangrijkste consequenties van deze geprognosticeerde daling is de inrichting van het nieuwe station: geen restauratie meer, geen plaatskaartenkantoor, maar een Wizzl, plus een winkel. Het huidige station gaat tegen de vlakte, dat was al eerder bekend. Het eilandperron, waar dit station opstaat, blijft gehandhaafd als eerste perron, maar dan heel wat smaller: de huidige sporen 1 en 2 (de oostelijke sporen) worden beide een flink stuk naar binnen verschoven, maar blijven verder bestaan. Aan de straatzijde komt het stationsgebouw. Ook wordt er een tweede perron gebouwd. De toegang vanaf het stationsplein naar de 2 perrons vindt plaats middels een nieuw te bouwen traverse. Deze loopt helemaal door over alle sporen om aan de overkant van het emplacement ontsluiting te geven aan het bedrijvenpark aldaar, en de aanwezige scholen. De traverse wordt 110 meter (!!) lang, en wordt (hoera !!) geheel met glazen wanden uitgevoerd. De traverse wordt niet loodrecht op de sporen aangelegd, maar met een hoek van plm. 15 graden t.o.v. de rechte hoek: hiermee wordt de Stationsstraat, die naar het station loopt, als het ware recht doorgetrokken.
V.w.b. het stationsgebouw zelf moet ik nog heel voorzichtig zijn: de gemeente en NS zijn daar nog niet definitief uit. Wel is zeker dat er ruim gebruik gemaakt zal worden van glas. Samen met de glazen traverse geeft het geheel een sociaal veilige indruk. Mijn buurman in de raadszaal zei: “Je kunt merken dat een vrouw architect is”. Misschien heeft hij wel gelijk. Met de traverse wordt deze maand al begonnen. Hij wordt in-den-beginne nog langer dan de genoemde 110 meter: immers de sporen 1 en 2 liggen nog op hun oude plaats, en aan de overkant van het emplacement liggen nog enkel goederensporen, die nu nog onmisbaar zijn. De bouw van de traverse moet klaar zijn voor de bouwvakvakantie. Voor de bestaande voetbrug betekent dit, dat sloop daarvan zal plaatsvinden in september/oktober van dit jaar. Aan allen die nog nooit op de voetbrug gestaan hebben: deze zomer is de laatste kans !!
Ik had het zojuist over het versmallen van het huidige eilandperron. Dit perron is momenteel inderdaad erg breed: natuurlijk door het stationsgebouw, maar ook door de “zaksporen” die aan beide zijden van het perron hebben gelegen: aan de zuidzijde hebben 2 sporen in “zakformaat” gelegen voor de lokaaltreinen op het Duits Lijntje, aan de noordzijde voor treinen via Tilburg naar Turnhout. Van de zuidzijde-sporen weet ik het zeker, en de noordsporen zijn er ook geweest. Dat hiervandaan treinen naar Tilburg – Turnhout vertrokken, heb ik uit overlevering (mijn opa was seinhuiswachter in Boxtel), maar ik heb het nergens gedocumenteerd gevonden. Ik hou me daarvoor van harte aanbevolen ! Trouwens: Boxtel heeft niet altijd een eilandperron gehad. In het begin, vanaf 1865, lag het station gewoon aan het stationsplein. Door de explosieve groei van het station in de jaren daarna zijn naderhand de huidige sporen 1 en 2 aangelegd, en was er dus sprake van een eilandperron. Ter illustratie: 1-5-1865 opening Boxtel – Tilburg, 1-7-1866 Boxtel – Eindhoven, 1-1-1868 opening Boxtel – Vught, op 1-11-1986 doorgetrokken naar Den Bosch, en op 15-7-1873 het Duits Lijntje naar Gennep/Goch. Dus in 8 jaren van niets naar 4 richtingen.
De gietijzeren constructie van de perronkappen van het huidige station gaan naar het Spoorwegmuseum, die hiermee een perron gaat inrichten. Mooi !! Dat gietijzer gaat daarmee zijn derde leven in: voordat ze in de vorige eeuw in Boxtel geplaatst werden, hebben ze dienst gedaan in Vlissingen. Dit was te lezen in een artikel over Vlissingen in OdR van enige jaren geleden.
Spoortechnisch gaat het station er straks als volgt uitzien (ik noem niet de goederensporen, omdat dat op de getoonde tekening erg onduidelijk was): van oost naar west gezien: spoor 1, voor doorgaande treinen Eindhoven – Den Bosch, spoor 2, voor stoppers Eindhoven – Den Bosch, 1e perron spoor 3, voor stoppers Den Bosch – Eindhoven, spoor 4, doorgaand Den Bosch – Eindhoven spoor 5, doorgaand Eindhoven – Tilburg , spoor 6, stoppers Eindhoven – Tilburg, 2e perron, spoor 7, stoppers Tilburg – Eindhoven, spoor 8, doorgaand Tilburg – Eindhoven.
De bestaande sporen 3 en 4 van nu blijven liggen waar ze liggen, maar dus met een andere functie. Er zal straks dus sprake zijn van een “Bosch perron” en een “Tilburgs perron”. Reizigers naar Eindhoven doen hun perronkeuze afhankelijk van de herkomst van de trein. Ten zuiden van het station worden bij de fly-over de treinen weer anders “gesorteerd”.
De tijdsplanning voor e.e.a.: – maart 97-juli 97: bouw traverse – september/oktober 97: sloop huidige voetbrug – eind 97: start sloop huidig stationsgebouw/ versmalling eerste perron – mei 98: aangepast 1e perron klaar, en nieuw 2e perron klaar – ergens in 1999: eindoplevering.
Door de projectleider werden tav deze planning twee voorbehouden gemaakt: – de mogelijkheden/onmogelijkheden voor veel langdurige buitendienststellingen; – de definitieve inrichting van stationsgebouw en -voorplein.
Tenslotte: ter vergadering heb ik de aanwezige wethouder het idee aan de hand gedaan, om ter gelegenheid van de opening van de 4-sporigheid en/of station een E-loc naar Boxtel te vernoemen, hierover spraken we al in deze groep. Dat idee werd met enthousiasme ontvangen. Vandaag nog zal ik de wethouder een briefje sturen met de al-vernoemde locs (mag wel, he Bart). Weet iemand trouwens, of de 1742 nog “vrij” is ?? Om bepaalde redenen, die ongelooflijk off-topic zijn, zou dit historisch gezien een mooi jaar zijn voor een loc genaamd “Boxtel”.
© Jos Mandos, 1997-2008