Tekst bij Foto’s Station Boxtel, maart 1998

Station Boxtel, naar stand 18-03-1998:

Boxtel staat opnieuw aan de vooravond van grote bouwwerkzaamheden aan het spoor. Vanaf vrijdagavond 13 maart is de (voor het plaatselijke en regionale wegverkeer belangrijke) dubbele overweg in de Tongersestraat voor een periode van 17 dagen hermetisch afgesloten. In dat tijdvak willen de NS een overweg verplaatsen, rails verleggen, en een relaishuis slopen.
De overweg van de Tilburgse lijn wordt anderhalve meter oostwaarts geplaatst (doorgaande treinen uit Tilburg gaan vanaf volgende week doorkomen over spoor 8, nu is dat spoor 4; dus de treinen moeten een nog grotere hoek maken dan ze nu al doen: in de eindsituatie mag het treinverkeer naar Tilburg v.v. dan ook nog steeds niet harder dan 80 km/uur. De Bossche treinen gaan naar 130).

Vanaf 25 maart 1998 gaan de treinen naar/uit Tilburg gebruik maken van de nieuwe sporen, en de stoptreinen op die lijn van het nieuwe 2e perron. Waarneming hedenmorgen 18 maart: men is bezig met het perronmeubilair.
Voor de nieuwe sporen 7 en 8 (stoptreinen uit Tilburg resp. doorgaande treinen uit Tilburg) staat nog steeds een gebouwtje opvallend in de weg: het oude relaishuis, dat nog dienst doet, verhindert het helemaal gereed komen van de sporen 7 en 8, maar het zit in de planning, dat sloop begin volgende week kan gebeuren.

Tot enkele maanden geleden lag de concentratie van werkzaamheden aan de zuidkant van het station. Sinds de sloop van de oude voetbrug zijn de werkzaamheden noordwaarts verschoven. Diverse wissels en bovenleidingmasten zijn geplaatst/aangesloten. Eén (Engels) wissel moet nog aangepakt: de kruising van de treinen Boxtel – Tilburg, en Den Bosch – Boxtel. Dat wordt, volgens mij, de grote klus van de komende dagen, samen met het bovengenoemde verleggen van de Tilburgse sporen.

Volgens de gele werkzaamhedenfolder (een folder, toegespitst op de werkzaamheden in Boxtel, is in de maak, maar was vanmorgen nog niet beschikbaar) rijden er maandag, dinsdag en woensdag geen treinen tussen Boxtel en Oisterwijk, de IC’s naar/van Tilburg worden omgeleid, ongetwijfeld over Vught en eventueel Den Bosch (of moet men keren op de vrije baan tussen Vught en Den Bosch ?). Ik denk dat spoor 1 en 2 komende dagen in dienst kunnen blijven, en de spoorlijn náár Den Bosch blijft berijdbaar. Hoe men verkeer uit Den Bosch wil verwerken, weet ik nog niet: de enige mogelijkheid om het kruisende Engels wissel te vermijden, is links rijden vanaf Vught. Maar dat lijkt me moeilijk, als ook de Tilburgse IC’s etc. over Vught omrijden. Het traject Boxtel – Vught moet dan alle treinen verstouwen, toch vlug zo’n 10 per richting per uur. We zullen zien hoe dat opgelost wordt.

De kruising die aan de noordzijde gaat vervallen, wordt verplaatst naar het zuiden van het emplacement. Idealiter zou men komende dagen de fly-over in gebruik willen nemen, maar het verhaal is bekend: haarscheurtjes zorgen voor oponthoud van een jaar. Overigens: sinds bekend is dat de haarscheurtjes gerepareerd gaan worden, heb ik nog geen enkele activiteit gezien bij de fly- over: wachten op gegarandeerd vorstvrij weer of iets dergelijks ? Of heeft men nu tijd genoeg, omdat de ongelijkvloerse kruising pas per dienstregeling 1999/2000 ingepland is ?

Hoe trouwens de gelijkvloerse kruising gaat plaatsvinden, is me nog niet duidelijk. Als je de sporenlay-out bekijkt in OdR 1995-7 blz. 258, kunnen de treinen uit Den Bosch alleen het westelijke spoor richting Best bereiken onder de fly-over door. Volgens mij is dat spoor nog lang niet klaar. Een extra wissel ? Ik ben op zoek, en over een week zal dat wel duidelijk zijn.

De voorlopige sporensituatie in Boxtel bekijkend valt me één ding op: de nieuwe goederensporen 9 en 10 (volgens OdR 1995-7 kopsporen) hebben geen bovenleiding. Weinig flexibel dunkt me. Het hoofdspoor 8 wordt uithaalspoor voor die 2 kopsporen. Het hoge sein van spoor 8 richting Best is dan ook voorzien van een witte rangeerlamp aan de paal, vlak onder de seinlichten. Ik heb die constructie: de combinatie van een hoog sein met een witte rangeerlamp, nog nooit gezien, maar ongetwijfeld anderen wel.

Als we 7 dagen verder zijn, is er weer veel gebeurd, maar er rest nog een flinke klus: het slopen van het huidige stationsgebouw, het smaller maken van het eerste perron en de verlegging van de sporen 1 en 2.

De activiteiten komende dagen zullen ongetwijfeld volop kijk- en fotografeer- plezier (en reizigersgemopper) geven. Als mijn fototoestel niet dezelfde nukken heeft als bij de laatste 2 rolletjes, zal eind volgende week mijn homepage geupdate worden met foto’s van nu en met foto’s van dan.

25-03-1998

Helemaal volgens planning is vanmiddag, woensdag 25 maart 1998, het 2e perron in Boxtel in dienst gekomen. Hoewel ze naar mijn idee gisteren nog heel veel moesten doen, was het belangrijkste blijkbaar op tijd gereed.
De Tilburgse IC’s en sneltreinen werden tot vanmiddag omgeleid via Den Bosch, en het getrokken materieel had daarvoor een extra loc achterop, om snel te kunnen keren.
De eerste trein aan het nieuwe perron was de stopper naar Tilburg-West, Boxtel  v. 14.05 (+5). ( de witte tijdelijke dienstregelingfolder was heel onduidelijk over deze trein: de laatste bus naar Oisterwijk zou vertrekken om 13.42, de eerste trein om 15.05. Ik heb (goed) gegokt dat de trein van 14.05 abusievelijk ontbrak). De eerste stoptrein vanuit Tilburg naar Eindhoven was een heel interessante: Boxtel v. 14.35.  Deze trein bestaat eigenlijk niet.
In mijn vorige update had ik een vraag over de treinen Boxtel – den Bosch v.v., met name het links rijden vanuit Vught. Wel, het Engels wissel, dat rechts verkeer vanuit Den Bosch mogelijk maakt, is (vooralsnog) blijven liggen, maar wordt niet meer gebruikt door Tilburgse treinen.
Oversteken van treinen aan de noordkant van het emplacement is in de nieuwe situatie niet meer mogelijk: de eerste “verbinding” van Bossche en Tilburgse sporen is tussen station Boxtel en de fly-over, bij km 40.0. Hier vindt nu ook de kruising plaats van de treinen Eindhoven – Tilburg en Den Bosch – Eindhoven. Een erg ongelukkige kruisingsplaats, als je naar de dienstregeling kijkt van bv. de treinen serie 9600 oneven (Utrecht – Eindhoven), en de treinen serie 5200 even (Eindhoven – Tilburg). De treinen 5200 hebben Boxtel a. .03 ,  9600 Boxtel v. .03 .  Aangezien serie 5200, als laatste in een reeks snel opeenvolgende treinen, vaak vertraging heeft, moet deze trein het emplacement oversteken op het moment dat serie 9600 dat ook wil. Vanmiddag in 2 gevallen hierdoor een +2 en een +3 zien ontstaan bij de serie 9600.
Voor deze kruising is een extra tijdelijke wisselverbinding gemaakt voor de treinen uit Den Bosch. Alle treinen volgen nog steeds hun route langs de fly-over. Dus nog niet onder de fly-over door en (natuurlijk) er niet overheen.


© Jos Mandos, 1996-2008