Tekst bij Foto’s Station Boxtel, maart 1999

Tekst, naar stand 24-03-1999

In de afgelopen maanden januari, februari en maart is er, spoorwegtechnisch gesproken, niet zo veel veranderd in en bij station Boxtel, met uitzondering van het weekend 20/21 maart, waarin tijdens een buitendienststelling het nieuwe spoor 2 in gebruik genomen is. Zie de foto’s.

In die maanden is er wel in de plaatselijke en regionale pers veel over station Boxtel gepraat, en niet altijd positief. Zo schreef de PvdA Boxtel een open brief, waarvan hieronder een weergave, genomen uit weekblad “Brabants Centrum”. Commentaar overbodig, denk ik.

“PvdA/Groenlinks klaagt over ongemakken bij NS-station.

In een dringende brief aan de directie van Railbeheer BV in Eindhoven en de directie NS Reizigers te Utrecht vraagt de fractie PvdA/GroenLinks zich af wat men onder ‘klantvriendelijkheid’ verstaat. Op een groot bord staat op de plek waar het nieuwe station moet komen ‘sporen haar een nieuwe eeuw’ en daaronder ‘gereed eind 1999’. Dat betekent nog een jaar afzien voor mensen die slecht ter heen zijn, in een rolstoel zitten of voor moeders met kinderwagens en buggy’s.

De steile trap is volgens de PvdA/GroenLinks een ‘onneembare hindernis’. De toegangsroute modderig en vol plassen en hobbels en de houten trap naar de traverse bij regen en vorst spekglad. Bovendien vindt men het pad onderaan het perron, dat gescheiden wordt door een betegeld hellinkje met een stijgingspercentage van ongeveer 20%, levensgevaarlijk. “En bovendien is het er aardedonker”,

“Als je niet slecht ter been bent, loop je als reiziger gerede kans dit wel te worden”, schrijven Sjef Dankers en Jos van Ooijen cynisch. De traverse zelf is door de vele regenbuien van de laatste tijd een ‘natte verbindingszone’ geworden, waarvan op lichte kleding de gevolgen zichtbaar zijn in de vorm van donkere modderspetters.

Bij het loket een krant of iets te drinken kopen is er niet bij. Een toilet valt nergens te bekennen, schrijft men. “Als je bovendien slechts papiergeld hebt en de loketbediende tegelijkertijd vanwege de ARBO-regels aan het pauzeren is, kun je zelfs een treinkaartje wel vergeten.”

Tenslotte verbaast de fractie zich erover dat treinen niet keurig bij de, overdekte perronoverkapping stoppen, maar een eind er voorbij. “Zodat je toch nog nat wordt.”

“Wij vinden dat u dit bij een gemeente van dertigduizend inwoners en duizenden treinreizigers per week niet kunt maken”, aldus de PvdA/GroenLinks. Men dringt er tenslotte bovendien op aan het aantal stoptreinen op het oude niveau terug te brengen.”

Einde brief.

Een positief bericht was de mededeling eind januari, dat aan de achterzijde (Bedrijventerrein Ladonk) van het station ook een lift komt. Deze was in de eerste tekeningen niet gepland. Niet echt logisch, want aan de achterzijde van het station is, naast enkele grote werkgevers, een forse regionale school gevestigd, die samen voor een dagelijks reizigersaantal zorgen, dat ongetwijfeld met 4 cijfers geschreven moet worden. Daarnaast is het de bedoeling, dat in de toekomst aan die noordkant de “Park and Ride”-parkeerplaats komt. Al met al vroeg ik me wel eens af: als er maar één lift komt, kan die dan niet beter aan de achterkant ?

Een tweede positieve ontwikkeling was de plaatsing van een tijdelijke lift aan de centrumzijde. Zie de foto’s. Deze lift werd noodzakelijk, omdat het overpad bij het oude VG&L-gebouw gesloten werd, en er anders geen mogelijkheid voor mensen-slecht-ter-been was, om de perrons te bereiken.

De discussie over de treinvervangende buslijn 155 blijft spelen. NS zegt dat de lijn slecht bezet en dus onrendabel is, maar er is inmiddels geconstateerd, dat de bus vaak goed gevuld is, en zelfs vaak helemaal vol. Dat zei ik maanden geleden ook al. Maar de gemeente, inmiddels gesteund door de gemeentes Best en Vught, en door de provincie, blijft zich inspannen voor een herstel van de halfuur-stopdienst per trein naar Den Bosch. Maar men is realistisch genoeg om te weten, dat dat er voor de dienstregeling 99/00 niet meer mogelijk is. Maar dan dient bus 155 wel te blijven !

Het Boxtelse gemeentebestuur is overigens lovend over de plannen om in 2010 een regionaal Brabantse spoorwegnet in het leven te roepen. Rond 1 maart presenteerden de provincie Noord-Brabant, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en de vijf grote Brabantse steden een verkennende studie over de kansen voor een InterRegioSpoor, kortweg IRS. Tussen Breda, Tilburg, ‘s-Hertogenbosch,  Helmond en Eindhoven zouden vanaf 2010 ieder kwartier stoptreinen of sneltrams moeten gaan rijden. Het idee lijkt op de verbinding van Utrecht met Nieuwegein en zou een extra investering van 160 miljoen gulden vergen. Alle tussenliggende stations, dus Boxtel incluis, zouden door de IRS-treinen bediend moeten worden. “Een geweldig plan !”, aldus wethouder Fons van Elderen, “maar het duurt voor Boxtel veel te lang. Daar kunnen we niet op wachten. Boxtel wil er eerst voor zorgen dat de stoptreinen weer gaan rijden volgens de oude (lees 97/98, JM) dienstregeling”.

© Jos Mandos, 1996-2008