Tekst bij Foto’s Station Boxtel, oktober 1997

Tekst, naar stand 31-10-1997

In de maanden tussen maart en oktober 1997 is het spoorweglandschap in Boxtel onherkenbaar gewijzigd. De nieuwe traverse is in een hoog tempo neergezet, en zal op 5 november 1997 opengaan. Bij de diverse foto’s zal ik trachten met mijn bijschrift die wijzigingen in beeld te brengen.

Voor wat het nieuws betref in deze periode gaat één item op kop: de haarscheurtjes in de fly-over. In de volgende tekst wordt daar van alles over verteld. Stand op datum 31-10-1997.

Over de problemen met de fly-over in Boxtel stond onderstaand, ingekort, artikel in ons plaatselijk onvolprezen weekblad “Brabants Centrum” van 28 augustus 1997

De werkzaamheden aan de betonnen fly-over, die ten zuiden van Boxtel gebouwd wordt, zijn kort voor de bouwvakvakantie stilgelegd. Deze week werd bekend, dat Holland Railconsult en de aannemer haarscheurtjes ontdekt hebben in de toplaag van de spoorbrug. Een diepgaand onderzoek moet de oorzaak van dit mankement aan het licht brengen.
De bouwput rond de 328 meter lange fly-over tussen Boxtel en Liempde is reeds enkele weken verlaten. Met de regelmaat van de klok razen treinen langs de betonnen brug, die het treinverkeer in de richting Tilburg over de andere sporen moet gaan tillen. Van bouwvakkers ontbreekt ieder spoor.

Projectvoorlichtster Loes Bijvoet van NS Railinfrabeheer vertelde deze week, dat de NS volkomen verrast is door de problemen met de fly-over. “Kort voor de bouwvakvakantie hebben we de problemen ontdekt. In de bovenste dertig centimeter van het brugdek zitten haarscheutjes. Bovendien zijn er verschillende schilfers weggesprongen.” Bijvoet stelt, dat de problemen bijzonder ongelegen komen. Het betonwerk van de miljoenenklus is nagenoeg klaar, en de brug ligt te wachten op de rails. “We zijn natuurlijk heel bezorgd. We kunnen de fly-over alleen openen als de veiligheid voor honderd procent gegarandeerd is. Het bouwwerk moet honderd jaar meekunnen.” De projectvoorlichtster heeft nog geen idee hoe de problemen veroorzaakt zijn. Niet eerder werden dergelijke problemen in een betonconstructie ontdekt. “De aannemer heeft momenteel een onderzoek ingesteld, en zal
rapport uitbrengen. Dat moet in elk geval voor november gebeuren”, aldus Blijvoet.

Het is nog onzeker of opdrachtgever NS Railinfrabeheer en “opzichter” Holland Railconsult de rechter zullen inschakelen. “Er staat natuurlijk al veel op papier. De aannemer is gebonden aan eerder gemaakte afspraken. De fly- over moet bij oplevering in orde zijn.” De problemen met de fly-over brengen de planning rond de werkzaamheden in gevaar. Volgens projectvoorlichtster Bijvoet is het onzeker, of de fly-over in mei 1998 geopend kan worden. “De reparatie zal tijd kosten, en het is de vraag of er in mei treinen over de fly-over kunnen rijden”.

31 oktober 1997 :

De nieuwe loopbrug naast het NS-station, ook wel traverse genoemd, wordt woensdag 5 november om 07.30 in gebruik genomen. De oude voetbrug aan de andere kant van het station gaat die dag om 13.00 uur dicht en zal zaterdag 8 november worden gesloopt. Daardoor ligt het treinverkeer die
zaterdag grotendeels stil. Ondertussen heeft NS nog geen oplossing gevonden voor de scheurtjes in de nieuwe fly-over aan de zuidkant van Boxtel. In elk geval kan de fly-over pas op z’n vroegst in mei 1999 in gebruik worden genomen. Kort voor de bouwvakvakantie zijn haarscheurtjes ontdekt in de dertig
centimeter dikke toplaag van de nog in aanbouw zijnde fly-over.Sindsdien ligt het werk aan het betonnen miljoenenproject stil. De problemen kwamen voor NS erg ongelegen. Het bouwwerk is zo goed als klaar en de rails kunnen er bijna in. NS wil de fly-over pas in gebruik nemen als de veiligheid voor de volle 100% is gegarandeerd. Er is een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de scheurtjes. Dit had vóór november tot een rapport moeten leiden, maar het onderzoek vergt meer
tijd dan verwacht. “De oorzaak van de scheurtjes zal niet voor het einde van het jaar duidelijk zijn”, vertelt Loes Bijvoet, projectvoorlichter van NS Railinfrabeheer. “Mogelijk kunnen we de fly-over herstellen, maar het is niet uitgesloten, dat we hem moeten slopen en een nieuwe moeten
bouwen. We willen er in ieder geval zeker van zijn, dat we de goede oplossing kiezen.”
Mevrouw Bijvoet geeft toe dat NS met tijdsdruk zit. Men had de fly-over in mei 1998 in gebruik willen nemen, tegelijk met het ingaan van de nieuwe dienstregeling. NS start elk jaar een nieuwe dienstregeling in mei, en verspreidt dan ook een spoorboekje waar alle aankomst- en vertrektijden in
staan. Om reizigers niet halverwege een seizoen met een gewijzigde dienstregeling te confronteren, wordt de ingebruikname van de fly-over doorgeschoven tot minstens mei 1999.

De ander werkzaamheden in Boxtel gaan gewoon door. Vanaf komende woensdag (5-11- 97, JM) kunnen reizigers gebruik maken van de nieuwe traverse en zal de oude metalen voetbrug worden gesloten. Zaterdag 8 november wordt de oude voetbrug met snijbranders uit elkaar gehaald. Een
karwei dat de hele dag zal duren en gecombineerd wordt met andere werkzaamheden. De bovenleidingen, die aan de brug vastzitten, worden als eerste losgemaakt. Dit betekent dat op 8 november al het treinverkeer stil zal liggen. NS rekent op enige aandacht voor dit karwei. “Vooral van mensen uit de omgeving, waarvan sommigen jarenlang vier keer per dag over de brug liepen. Zij willen erbij zijn als het gebeurt”, weet mevrouw Bijvoet. Omwonenden zijn via een brief van NS al op de hoogte gesteld van de werkzaamheden. In 1928 is de opdracht verleend voor de bouw van de metalen voetbrug. Op 24 oktober 1944 werd het bouwwerk opgeblazen door de Duitse bezetters, die op de vlucht waren voor de geallieerden. Na de oorlog is het huidige exemplaar gebouwd.

In het weekend van 8 en 9 november werkt NS ook aan het traject tussen Ossepadtunnel en Boseind (zuidkant van het emplacement. JM). Eén wissel wordt vervangen door recht spoor, terwijl even verderop een nieuwe wissel wordt ingebracht. Ook deze werkzaamheden worden gecombineerd met
kleinere klusjes en zullen het treinverkeer beperken.

Ondertussen begint het nieuwe tweede perron, aan de kant van het industrieterrein (westzijde emplacement. JM) al aardig vorm te krijgen. In maart 1998 wil NS het in gebruik nemen en vanaf dat moment loopt het treinverkeer tussen Tilburg en Eindhoven via dit nieuwe perron. De treinen van en naar Den Bosch blijven gebruik maken van het huidige emplacement, maar zullen over nieuwe spoorrails lopen. De situatie zal dan bestaan uit 2 perrons, met daartussen een sleuf met de diverse
spoorlijnen (sorry, maar zo staat het er echt. JM). Ergens in de periode mei – september 1998 start de sloop van het oude station, een klus die het treinverkeer zo min mogelijk zal storen. NS hoopt de nieuwbouw rond de eeuwwisseling in gebruik te kunnen nemen.

© Jos Mandos, 1996-2008